Jak ułatwić sobie powrót do pracy po urlopie macierzyńskim (rodzicielskim)?

Powrót do pracy po dłuższej nieobecności, związanej z urodzeniem dziecka nigdy nie jest łatwy z różnych względów. Boisz się o dziecko, boisz się zwolnienia z pracy, zmiany stanowiska, tego, jak zostaniesz przyjęta przez przełożonych. Dlatego przygotowałam tekst, który być może, w jakimś zakresie, okaże się dla Ciebie pomocny – będzie to zestawienie rozwiązań, o których mowa w Kodeksie pracy i z których skorzystanie zawsze niesie ze sobą jakąś korzyść w kontekście powrotu do pracy. Te korzyści są różne a wybór czy i z którego rozwiązania skorzystasz należy już do Ciebie. Każde z tych rozwiązań opisałam szczegółowo w odrębnym tekście, do którego poniżej znajdziesz odesłania.

1.

Indywidualny rozkład czasu pracy.

W ramach indywidualnego rozkładu czasu pracy możesz wnioskować o m.in. o:

– zmianę godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy

– w przypadku równoważnego systemu czasu pracy – liczby godzin pracy w poszczególnych dniach

– rozkładu dni wolnych od pracy                         

– elastyczne godziny rozpoczynania pracy

Powyższe rozwiązania okażą się pomocne gdy chcesz dopasować godziny pracy np. do godzin, w których opiekę ma zapewnione dziecko. Możesz np. wcześniej przychodzić do pracy, możesz sama decydować w jakich godzinach rozpoczniesz pracę, czy też zamiast w piątki możesz pracować w soboty (o ile są to dni pracy zakładu pracy).

O indywidualnym rozkładzie czasu pracy pisałam tutaj a tutaj znajdziesz wzór wniosku o taki rozkład na przykładzie godzinnej przerwy w pracy.

2.

Elastyczne godziny rozpoczynania pracy

Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, w ramach różnych wariantów, które szczegółowo opisałam tutaj, możesz uzyskać większą swobodę w tym kiedy zaczynasz i kończysz pracę. Wniosek o ustalenie ruchomego czasu pracy pobierzesz tutaj.

3.

Zwolnienie od pracy w celu załatwienia spraw osobistych, które musisz odpracować

To rozwiązanie idealne gdy musisz wyskoczyć z pracy na kilka godzin. Wyjście możesz później odpracować a czas odpracowania nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Więcej znajdziesz tutaj, a tutaj jest wniosek do pobrania.

4.

Telepraca na wniosek

Aby pracować z domu możesz wystąpić o telepracę np. kilka dni w tygodniu czy miesiącu. Wykonywanie telepracy jest możliwe i dopuszczalne w niektóre dni tygodnia czy też w niektóre tygodnie, przeplatane pracą w zakładzie pracy. Tutaj pisałam o telepracy a tutaj znajdziesz wzór wniosku o telepracę.

5.

Przerwa na karmienie

Rozwiązanie znane pewnie każdej mamie karmiącej piersią. Pracując dłużej niż 6 godzin dziennie przy jednym dziecku masz prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy, które możesz połączyć w jedną. Tutaj szczegóły a tutaj wzór wniosku.

6.

Obniżenie wymiaru czasu pracy czyli popularne 7/8 etatu

Głównym atutem skorzystania z obniżenia wymiaru jest ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku pracy. Tutaj dowiesz się więcej, tutaj znajdziesz wzór wniosku  a dodatkowo tutaj przeczytasz o łącznym skorzystaniu z przerwy na karmienie i obniżenia wymiaru czasu pracy.

Bardzo mi miło, że tutaj jesteś, dziękuję! Jeśli w związku z tym postem masz do mnie jakieś pytania, zapraszam do kontaktu. Jeśli uznasz ten artykuł za warty udostępnienia dalej, byłabym niezwykle wdzięczna. Dzięki temu będzie on miał szansę trafić do kogoś, kto być może również potrzebuje go przeczytać.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s