Likwidacja stanowiska pracy po powrocie z urlopów związanych z rodzicielstwem

Chyba każda mama (a jak nie każda, to prawie każda), wracająca do pracy po urlopach związanych z rodzicielstwem ma obawę, jak to będzie po powrocie i czy przypadkiem pracodawca niemiło jej nie zaskoczy likwidując stanowisko pracy.

Kodeks pracy co prawda przewiduje ochronę mam wracających do pracy, jednak nie jest to ochrona, która zawsze i na 100% zapewni ochronę przed zwolnieniem. Co do zasady po powrocie do pracy mama powinna być przyjęta na stanowisko dotychczasowe, a jeśli jest to niemożliwe, to na stanowisko równorzędne lub inne, odpowiadające kwalifikacjom (o tym na jakie stanowisko wraca mama pisałam tutaj). Najczęściej powierzenie dotychczasowego stanowiska nie jest możliwe właśnie z tego względu, że zostało ono zlikwidowane.

Podobnie, w razie likwidacji stanowiska pracy u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, nie działa ochrona przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, wynikająca ze złożenia wniosku o obniżenie wymiaru czasu pracy (o tym pisałam tutaj, a tutaj jest wzór do pobrania).

Z racji swojej walecznej natury zawsze przekonuję swoje klientki do tego, by nie poddawały się już „na dzień dobry” po powrocie do pracy, po otrzymaniu wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy.

Wiele zależy od tego co zrobisz po wręczeniu Ci wypowiedzenia umowy o pracę. Bardzo często jest tak, że możesz dużo zyskać, a już na pewno więcej niż proponuje Ci pracodawca. Pamiętaj, że nawet w przypadku likwidacji stanowiska zawsze masz opcje. Jeśli szukasz wsparcia w tym zakresie zapraszam Cię tutaj.

Likwidacja stanowiska pracy na przykładach:

W związku z tym, że kwestia likwidacji stanowiska pracy to złożone i niełatwe zagadnienie, postanowiłam przybliżyć ten temat na przykładach.

Przygotowałam 4 kazusy, które opisują najczęściej spotykane przypadki, i tak:

Kazus 1:

Pierwszy dotyczy pozornej likwidacji stanowiska pracy, gdzie pozorność likwidacji wynika z tego, że nowozatrudniony pracownik wykonuje te same zadania, co na stanowisku „zlikwidowanym”, a jedyna różnica polega na tym, że stanowisko nowego pracownika nazywa się inaczej. Przeczytasz tutaj.

Kazus 2:

Drugi również dotyczy pozornej likwidacji stanowiska pracy i odnosi się do często spotykanych sytuacji zmiany dotychczasowego przełożonego w trakcie długotrwałej nieobecności pracownicy w pracy, kiedy to nowy przełożony pragnie na nowo zorganizować zespół, sam decydując o doborze współpracowników. Przeczytasz tutaj.

Kazus 3:

Trzeci dotyczy rzeczywistej likwidacji stanowiska pracy poprzez redukcję etatów, kiedy do pracodawca ma obowiązek wskazać kryterium doboru do zwolnienia. Przeczytasz tutaj.

Kazus 4:

Czwarty również dotyczy rzeczywistej likwidacji stanowiska pracy, kiedy to likwidowane stanowisko zastępowane jest nowym, innym stanowiskiem. Przeczytasz tutaj.

W praktyce ustalenie, czy likwidacja stanowiska pracy była rzeczywista czy też pozorna często jest bardzo skomplikowane. Najczęściej, będzie to przedmiot postępowania dowodowego w sądzie w związku z odwołaniem się pracownicy od wypowiedzenia umowy o pracę.

Odprawa:

Pamiętaj też, że w razie likwidacji stanowiska pracy w zakładach pracy zatrudniających co najmniej 20 pracowników przysługuje Ci odprawa, która wynosi równowartość:

  • 1-mies. wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata,
  • 2-mies. wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat,
  • 3-mies. wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a jej kwota nie nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Podstawa prawna:

Art. 8 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Bardzo mi miło, że tutaj jesteś, dziękuję! Jeśli w związku z tym postem masz do mnie jakieś pytania, zapraszam do kontaktu. Jeśli uznasz ten artykuł za warty udostępnienia dalej, byłabym niezwykle wdzięczna. Dzięki temu będzie on miał szansę trafić do kogoś, kto być może również potrzebuje go przeczytać.

3 comments

  1. […] Najważniejszy z wyjątków od zakazu wypowiedzenia i rozwiązania umowy o pracę nie jest ujęty w Kodeksie pracy i odnosi się do likwidacji stanowiska pracy (oraz innych przyczyn niedotyczących pracowników, w praktyce jednak na 99,9% przypadków to jest właśnie likwidacja stanowiska, więcej o likwidacji przeczytasz tutaj). […]

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s