KAZUS: Likwidacja stanowiska pracy po powrocie z urlopu macierzyńskiego i zastąpienie go nowym

Kazus:

Pracownica A była zatrudniona na stanowisku recepcjonistki.  

Kiedy pracownica A poszła na zwolnienie lekarskie w związku z ciążą, pracodawca tymczasowo (na czas nieobecności pracownicy A) powierzył zadania recepcjonistki pracownicy B zatrudnionej na stanowisku sekretarki. Pracownica B, obok zadań recepcjonistki, w dalszym ciągu wykonywała swoje dotychczasowe zadania.

W okresie korzystania przez pracownicę A z urlopu macierzyńskiego, przychody firmy spadły a zapotrzebowanie na pracę administracyjną zmniejszyło się. W związku z powyższym pracodawca zdecydował się na trwałe powierzenie obsługi recepcji i sekretariatu pracownicy B. W miejsce stanowiska recepcjonistki i sekretarki pracodawca utworzył nowe stanowisko asystentki, które to stanowisko objęła pracownica B. Pracownica B miała dużo większe kompetencje do wykonywania pracy asystentki niż pracownica A.

W związku z powyższym, w dniu powrotu pracownicy A do pracy, pracodawca wręczył jej wypowiedzenie z uwagi na likwidację stanowiska pracy recepcjonistki, jednocześnie wskazując, że pracownica B posiada znacznie większe kompetencje do wykonywania pracy asystentki, stąd nie jest możliwe zatrudnienie pracownicy A na tym stanowisku. Dodatkowo, w zakładzie pracy nie ma innych stanowisk równorzędnych ani odpowiadających kwalifikacjom pracownicy A.

Pracownica A wniosła o przywrócenie jej do pracy na dotychczasowe stanowisko, względnie na stanowisko asystentki biurowej.

Komentarz:

Mamy do czynienia z rzeczywistą likwidacją stanowiska pracy recepcjonistki. Nie dochodzi do pozornej likwidacji, gdy pracodawca powierza czynności wykonywane przez pracownika na likwidowanym stanowisku pracownikom na innych stanowiskach pracy.

Skoro dotychczasowe stanowisko zostało zlikwidowane, pracodawca miał obowiązek powierzyć pracownicy A pracę na stanowisku równorzędnym lub innym, odpowiadającym jej kwalifikacjom, co w praktyce oznaczało, że pracodawca powinien zaproponować pracownicy A stanowisko asystentki. Nie zrobił tego z tego względu, że spośród dwóch pracownic (A i B) wybrał tę, która lepiej się nadawała do pracy na tym stanowisku. Kryterium doboru do zwolnienia, które zastosował pracodawca, było zgodne z prawem. Nie było innych stanowisk odpowiadających kwalifikacjom pracownicy A. Z tych wszystkich względów wypowiedzenie umowy o pracę było zasadne.

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s